Näin käytät lääkevarmennusjärjestelmää

Jotta apteekki voi toimittaa lääkkeitä tai lääketukku jaella reseptilääkkeitä Suomessa, sen täytyy olla kytkeytyneenä Suomen lääkevarmennusjärjestelmään. Apteekit ja tukut kytkeytyvät teknisellä rajapinnalla kansalliseen lääkevarmennusjärjestelmään omien, jo olemassa olevien, tietojärjestelmiensä kautta. Lääkevarmennustoiminnot tapahtuvat siten apteekkijärjestelmässä pitkälti automaattisesti normaalien lääkkeen toimittamiseen liittyvien rutiinien yhteydessä.

Suosittelemme kaikkia järjestelmän käyttäjiä tutustumaan Lääkevarmennuksen perusteet  -lukupakettiin, johon on kerätty perustiedot lääkevarmennusjärjestelmään liittyen. Paketti sopii sekä lääkevarmennuksen ensikertalaisille että kokeneemmille kertauksena. Lisäksi julkaisemme tällä sivulla muita käytännönläheisiä ohjeistuksia järjestelmän yksityiskohtiin liittyen.

Mikäli sinulla herää kysyttävää lääkevarmennusjärjestelmän käyttöön liittyen, pyydämme yhteydenottoa ensisijaisesti sähköpostilla. Yhteystiedot-osiosta löydät sähköpostiosoitteemme. 

Järjestelmään liittyvien hälytysten käsittelyyn on olemassa erillinen hälytysohje.

Lääkevarmennusjärjestelmän hallintaportaali

Lääkevarmennusjärjestelmän hallintaportaali on erillinen selainpohjainen sovellus, jossa käyttäjäorganisaation vastuuhenkilö (pääkäyttäjä) ylläpitää yrityksen ja toimipisteen tietoja, jotta lääkevarmennusjärjestelmän rajapinta toimipisteen apteekkijärjestelmästä toimii.

Organisaation pääkäyttäjä on vastuussa oman organisaationsa tietojen virheettömyydestä ja paikkansapitävyydestä sekä lääkevarmennusjärjestelmän hallintaportaalin käyttäjien ylläpidosta, jotta käyttäjäyritys ja sen toimipisteet pysyvät kytkeytyneenä lääkevarmennusjärjestelmään.

Alta löydät yksityiskohtaiset ohjeet lääkevarmennusjärjestelmän hallintaportaalin käyttöön liittyen. Lue Fimvon sivulta lisää missä tilanteissa pääkäyttäjän toimia tarvitaan portaalissa