Virhekoodi "Tuotetta ei löydy" - Mitä teen?

Saamme usein kysymyksiä samoista aiheista, kuten järjestelmän virhekoodeista. Siksi jatkossa vastaamme yleisimmin esille nousseisiin kysymyksiin ja jaamme toimintaohjeet ko. tilanteen ratkaisemiseksi. Toivomme, että tämä helpottaa edelleen päivittäistä työtänne. Usein kysytyt kysymykset (UKK) tullaan julkaisemaan sekä uutisen muodossa että uutiskirjeessämme, jonka voit tilata täältä.

UKK: ”Tuotetta ei löydy” -virheilmoitukset - mitä tehdä? 

Apteekkijärjestelmä antaa pakkauksen 2D-koodia luettaessa virheilmoituksen ”Tuotetta ei löydy” eikä pakkausta ole mahdollista lisätä ostokertaan.  

Syy: Kyseessä on tilanne, jossa apteekkijärjestelmä ei tunnista pakkauksen 2D-koodin sisältämää tuotenumeroa (PC, GTIN). Juurisyynä tilanteelle on yleensä se, että valmisteen myyntiluvan haltija tai tämän edustaja ei ole huomannut lisätä uutta tuotenumeroa Vnr-verkkopalveluun ja sitä kautta lääkevalmisteiden tiedostoon. Kyseessä ei siis ole lääkevarmennusjärjestelmän antama virheilmoitus. 

Jos apteekkijärjestelmä tunnistaa pakkauksen tuotenumeron ja pakkauksen lisääminen ostokertaan onnistuu, mutta tuotenumeroa ei löydy lääkevarmennusjärjestelmästä, antaa lääkevarmennusjärjestelmä virheilmoituksen ”NMVS_NC_PC_01 Virhe! Tuntematon tuotenumero”. 

Toimi näin: Ongelmatilanne on mahdollista korjata lisäämällä 2D-koodin sisältämä tuotenumero valmisteelle apteekkijärjestelmässä oman järjestelmätoimittajan ohjeiden mukaisesti. Tämän lisäksi on suositeltavaa ilmoittaa kyseisen valmisteen Vnr-numero ja GTIN-muotoinen tuotenumero Lääketietokeskuksen Vnr-palveluun (vnr@vnr.fi), jotta he voivat ottaa yhteyttä myyntiluvan haltijaan tai tämän edustajaan ja pyytää lisäämään puuttuva tuotenumero Vnr-verkkopalveluun.  Tällöin se päivittyy seuraavaan lääkevalmisteiden tiedostoon. 

FiMVOon voi aina olla yhteydessä ja yhteystietomme löydät täältä.