Virhekoodi "Tuotetta ei löydy" - Mitä teen?

Huom. Uutista muokattu 17.11.2021

Apteekkijärjestelmä saattaa antaa pakkauksen 2D-koodia luettaessa virheilmoituksen ”Tuotetta ei löydy” eikä pakkausta ole mahdollista lisätä ostokertaan. Lue alla olevasta taulukosta lisää virheilmoituksen eri syistä ja niiden toimintaohjeista.

Huomautus Syy Toimintaohje
Apteekkijärjestelmä: "Tuotetta ei löydy" / "Tuote ei kuulu käsiteltäviin resepteihin" tms. Kyseessä on tilanne, jossa apteekkijärjestelmä ei tunnista pakkauksen 2D-koodin sisältämää tuotenumeroa (PC,GTIN). Juurisyynä tilanteelle on yleensä se, että valmisteen myyntiluvan haltija tai tämän edustaja ei ole huomannut lisätä uutta tuotenumeroa Vnr-verkkopalveluun ja sitä kautta lääkevalmisteiden tiedostoon. Kyseessä ei siis ole lääkevarmennusjärjestelmän antama virheilmoitus. Ongelmatilanne on mahdollista korjata lisäämällä 2D-koodin sisältämä tuotenumero valmisteelle apteekkijärjestelmässä oman järjestelmätoimittajan ohjeiden mukaisesti. Tämän lisäksi on suositeltavaa ilmoittaa kyseisen valmisteen Vnr-numero ja GTIN-muotoinen tuotenumero Lääketietokeskuksen Vnr-palveluun (vnr@vnr.fi), jotta he voivat ottaa yhteyttä myyntiluvan haltijaan tai tämän edustajaan ja pyytää lisäämään puuttuva tuotenumero Vnr-verkkopalveluun. Tällöin se päivittyy seuraavaan lääkevalmisteiden tiedostoon.
Lääkevarmennusjärjestelmä: "Virhe! Tuntematon tuotenumero" (NMVS_NC_PC_01)

Tuotenumeroa ei löydy lääkevarmennusjärjestelmästä: 

  • Valmiste ei kuulu varmennuksen piiriin
  • Yksittäisissä tilanteissa on mahdollista, että valmisteen tiedot ovat jääneet lääkeyritykseltä lataamatta varmennusjärjestelmään
Kyseessä ei ole hälytys, mutta on aina hyvä selvittää, miksi virhe on syntynyt. Mikäli on epävarmaa, kuuluuko valmiste lääkevarmennuksen piiriin ja/tai miksei tietoja löydy varmennusjärjestelmästä, voi asian tarkistaa myyntiluvan haltijalta / valmistajalta.

FiMVOon voi aina olla yhteydessä ja yhteystietomme löydät täältä.